10 sporten met een hoge intensiteit

Werk jezelf in het zweet met deze intensieve sporten die je veel Active ProPoints® waarden opleveren.
Mannen aan het squashen

Hardlopen of bowlen
Elke vorm van lichaamsbeweging levert je Active ProPoints waarden op, maar welke sporten scoren het hoogst? Dat is vooral afhankelijk van de intensiteit en die ligt bij de ene sport wat hoger (hardlopen) dan bij de andere (bowlen).


Topscorers
We hebben de tien topscorers onder de sporten voor je verzameld. Staat jouw sport er niet bij, dan zegt dat niets over de kwaliteit van je training. Het gaat er uiteindelijk vooral om dat je een sport kiest die bij je past. Alleen zo hou je het vol om regelmatig in actie te komen.

Intensiteitsniveau
Wat voor de een een simpele workout is waarbij nauwelijks een drupje zweet komt kijken, kan voor de ander een intensieve training zijn. Dit heeft grotendeels met je gewicht en conditie te maken. Gebruik de ProPoints calculator voor het uitrekenen van de door jou verdiende Active ProPoints waarden. In de calculator vind je ook meer info over de drie intensiteitsniveaus.

Sport Intensiteit Minuten Beschrijving
Squash Hoge intensiteit 30 Squash vereist minder technische vaardigheden dan tennis en je bent minder tijd kwijt met achter gemiste ballen aanlopen. Verder verbrand je er veel calorieën mee en het versnellen, draaien en stoppen maken het tot een high-impact sport. Let op: bouw je training voorzichtig op om blessures te voorkomen.
Zwemmen (snel) Hoge intensiteit 30 Zwemmen is vriendelijk voor de gewrichten, maar traint toch het hele lichaam. Als je baantjes trekken saai vindt, wissel het dan af met bijvoorbeeld aquajogging.
Hockey Hoge intensiteit 30 Hockey is een teamsport en er wordt naast trainingen vaak in wedstrijdverband gespeeld. Hiermee verhoog je je uithoudingsvermogen en bouw je een betere conditie op.
Voetbal Hoge intensiteit 30 In een team spelen kan je competitiegeest aanwakkeren, waardoor je gemotiveerd bent om lang en intensief te voetballen.
Langlaufen Hoge intensiteit 30 Je kent vast wel die apparaten in de sportschool waarbij het lijkt alsof je aan het langlaufen bent. Jazeker, langlaufen is een van de krachtigste vetverbranders die we kennen. Gebruik de apparaten tot er buiten voldoende sneeuw ligt.
Vechtsporten (karate, taekwondo) Hoge intensiteit 30 Vechtsporten verbeteren je soepelheid en uithoudingsvermogen. Bovendien kun je zo frustraties en stress kwijtraken.
Hardlopen Hoge intensiteit (8 km/uur) 30 Zelfs hardlopen met een snelheid van zo’n 8 km/u is een van de meest efficiënte, calorieverbrandende activiteiten die je kunt doen. Het is echter een high-impact training. Dit betekent dat je hiermee je gewrichten zwaar belast. Dat kan pittig zijn voor zwakke knieën en zere voeten, maar het versterkt de botten van de benen.
Inlineskating Hoge intensiteit 30 Inlineskating kun je beschouwen als een low-impact versie van hardlopen. Hoewel het vrijwel dezelfde voordelen heeft, is het minder zwaar voor je knieën. Neem je een paar heuvels, dan kun je je ook met inlineskating flink in het zweet werken.
Basketbal (een wedstrijd spelen) Hoge intensiteit 30 Basketbal is een high-impact sport voor het onderlichaam, waarbij je veel heen en weer rent. Ook als je de bal niet hebt.
Fietsen (20 km/u of meer) Hoge intensiteit 30 Maak er een gewoonte van om met de fiets of lopend, in plaats van met de auto, boodschappen te doen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je gezondheid.